انتقام و انگیزههای آن در شاهنامۀ فردوسی و ایلیاد و اودیسۀ هومر
نویسنده
چکیده مقاله:
انتقام که امروزه نوعی ناهنجاری اخلاقی و عدالت بدوی به شمار میرود، از جمله پندارهای حاکم بر آثار حماسی است که در ایلیاد و اودیسۀ هومر، همانند حلقههای ارتباطی، حوادث را منطقی و پیوسته کرده و در هر سه بخش اساطیری، پهلوانی و تاریخی شاهنامه، امری بسیار مهم و واجد قداست تلقی شده است. با توجه به اینکه یکی از بهترین روشهای تبیین هر مسئلهای، مقایسۀ آن با نمونهای همشأن و همجنس است، نوشتار حاضر با هدف بررسی رویکرد اقلیمهای حماسهساز ایران و یونان در خصوص انتقام، اقسام انتقام و انگیزههای شکلگیری آن را در حماسههای مذکور بررسی کرده تا به این پرسش پاسخ دهد که چرا انتقام از بنمایههای شاخص آثار حماسی و اصلاساسی و قابل احترام بوده است؟ یافتههای تحقیق که به روشتوصیفیتحلیلی انجام شده، نشان میدهد که انتقامهای مقدس در این آثار، انتقامهایی اجتماعی هستند که در غیاب هنجارهای قانون رسمی کشور، در قالب قصاص و مجازات خطاکاران به وقوع پیوسته است. این انتقامها که صورت ابتدایی کیفر و مجازات عمومی به شمار میروند، در شاهنامه، بیشترین و در اودیسه، کمترین فراوانی را دارند و بهدلیل برخورداری از جنبۀ تأدیبی و تأمینی، ضمن جلوگیری از گسترش فساد و ناامنی در جامعه، ضامن اجرای عدالت و حیات افراد بودهاند.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی کاربرد صفتهای هنری در ایلیاد و ادیسۀ هومر و شاهنامۀ فردوسی
یکی از ویژگیهای سبکیِ مشترک در ایلیاد و ادیسۀ هومر و شاهنامۀ فردوسی کاربرد صفتهای هنری است. صفتهای هنری، با ارائۀ جزئیاتی از شخصیتها و اشیا و مکانهای داستان، ساختار توصیفی قدرتمندی را، به منظور شخصیتپردازی و تصویرسازی، بهوجود میآورند. همچنین، این صفتها، همراه با نام افراد، فرمولی را شکل میدهند که این فرمول بخشی از یک بیت را پُر میکند و نقش مهمی در وزن شعر ایفا مینماید. از این رو، می...
متن کاملمقایسۀ تطبیقی تعلیم و تربیت در شاهنامۀ فردوسی و ایلیاد و ادیسۀ هومر
تعلیم و تربیت یکی از بنیادیترین اصول در تمامی فرهنگهای بشری و پلکانی برای عروج به عالم انسانی است و هدف عمدۀ پیامبران و مصلحان اجتماعی چیزی جز تعلیم فضایل تربیتی و پرورش خصائل نیک انسانی نبوده است. از منابع مهم تعلیم و تربیت آثار فاخر ادبی، منظومههای شاهنامۀ فردوسی و ایلیاد و ادیسۀ هومر هستند که پر از نکتهها و دستورالعملهای تعلیمی و تربیتیاند و تاکنون کمتر به آن...
متن کاملبررسی تطبیقی کاربرد صفت های هنری در ایلیاد و ادیسۀ هومر و شاهنامۀ فردوسی
یکی از ویژگی های سبکیِ مشترک در ایلیاد و ادیسۀ هومر و شاهنامۀ فردوسی کاربرد صفت های هنری است. صفت های هنری، با ارائۀ جزئیاتی از شخصیت ها و اشیا و مکان های داستان، ساختار توصیفی قدرتمندی را، به منظور شخصیت پردازی و تصویرسازی، به وجود می آورند. همچنین، این صفت ها، همراه با نام افراد، فرمولی را شکل می دهند که این فرمول بخشی از یک بیت را پُر می کند و نقش مهمی در وزن شعر ایفا می نماید. از این رو، می ...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملنگاهی تطبیقی به شاهنامة فردوسی و ایلیاد و ادیسه هومر
فردوسی از نامورترین حماسه سرایان دنیا و از افتخارات زبان فارسی است که در اشعار خود از تاریخ ایران باستان و اعتقادات و باورهای کهن ایرانی بهره ها جسته و اثری بزرگبا نام شاهنامه خلق کرده است. جستار حاضر، نگاهی تطبیقی به اثر جاودانة این شاعر پارسی گوی و حماسة هومر شاعر نابینای یونانی است. شاید در اولین نگاه، حماسی بودن این دو اثر نمایان تر باشد؛ اما با نگاهی عمی قتر، می توان دیدگاه برابر و متفاوت ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 39
صفحات 41- 67
تاریخ انتشار 2018-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023